Strony

02 września 2014

Gayle Forman - Jeśli zostanę

Po tragicznym wypadku, w którym zginęli jej najbliżsi, Mia trwa w stanie dziwnego zawieszenia. Musi podjąć decyzję, czy walczyć o odzyskanie przytomności, czy też poddać się i umrzeć. Próbując rozstrzygnąć ten dylemat, wspomina dotychczasowe życie.

"To nie zależy od doktorów. Nie zależny od nieobecnych aniołów. Nie zależy nawet od Boga, który jeśli istnieje, nie przebywa akurat w okolicy. To zależny ode mnie."

Jeśli zostanę” to kolejna książka, która zmusza do mnie zastanowienia się nad kruchością życia. Wystarczy jedna chwila, aby to co znamy zniknęło na zawsze.

Mia jedzie autem wraz z rodzicami i młodszym bratem by po chwili oglądać ich ciała, oraz własne, na ulicy. Na przemian obserwujemy jej życie sprzed tragicznego wypadku i te obecne pełne maszyn i lekarzy. Nastolatka wspomina spotkania z rodziną czy przyjaciółmi. To jak zaczęła grać na wiolonczeli. Dzięki tym retrospekcjom lepiej poznajemy Mię oraz jej bliskich. I muszę powiedzieć, że nie ma bohatera, którego nie polubiłam.

Książka o rodzinie, przyjaciołach, pierwszej miłości i trudnych wyborach, jakie musimy podejmować, bez względu na wiek. Niby prosta historyjka, ale wciąga. Miała w sobie wręcz coś magicznego. Przez cały czas myślałam jakbym to ja postąpiła na jej miejscu (mam nadzieję, że nie dojdzie do takiej sytuacji). Czy pozostałabym na ziemi wiedząc, że moi rodzice i brat nie żyją? A może poddałabym się i pozwoliła oddać zapomnieniu? Są pewne momenty, które mogą spowodować uronienie łzy.

Drugi tom (jak na razie) nie został przetłumaczony na język polski, ale wkrótce może się to zmienić, gdyż do kin wchodzi film na podstawie „Jeśli zostanę”, pod tytułem „Zostań, jeśli kochasz”. W roli Mii Chloe Grace Moretz, a Adama Jamie Blackley – muszę go obejrzeć.
"Czasem człowiek dokonuje w życiu wyboru, a czasem to wybór stwarza człowieka." 

Moja ocena: 5/6

Tytuł: Jeśli zostanę/Zostań, jeśli kochasz
Tytuł oryginalny: If I Stay
Seria: If I Stay #1
Autor: Gayle Forman
Premiera: 10.02.2010r.
Ilość stron: 248
Wydawca: Wydawnictwo Nasza Księgarnia
Cena: 24,90 zł
 




Zwiastun filmu:


Jeśli zostanę | Where She Went

2 komentarze:

  1. Przykre, że książki zyskują zainteresowanie wydawnictw i czytelników dopiero przy okazji filmu :( Wprawdzie słyszałam o "Jeśli zostanę", ale nie przymierzałam się do czytania - i chyba się za nie nie zabiorę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, że to przykre... Chociaż ja o tej książce słyszałam już dawno, dawno temu, to jakoś właśnie dopiero przed ekranizacją się do niej zabrałam

      Usuń

Drogi Czytelniku/Czytelniczko!
Cieszę się, że dotarliście aż tutaj i mam nadzieję, że Wam się podoba :D A skoro już tu zajrzałeś/aś zostaw proszę po sobie ślad w postaci komentarza. Będzie mi bardzo miło przeczytać każdy i postaram się odpowiedzieć na wszystkie. Będą one także świetną zachętą do dalszej pracy :D. A jeśli masz jakieś pytanie - nie bój się go zadać ;)
Grace Holloway