Strony

26 grudnia 2015

Catherine Ryan Hyde - Nie pozwól mi odejść

Były tancerz z Broadwayu, cierpiący na agorafobię Billy Shine przez ponad dekadę nie opuścił swojego domu. Życie i ludzi obserwuje przez okno. Gdy kilka metrów od jego patio, na schodkach prowadzących do rodzinnego domu zaczyna przesiadywać mała Grace, zdenerwowany zmianą w naturalnym porządku rzeczy mężczyzna zbiera się na odwagę i pyta ją, dlaczego przesiaduje na ulicy. Jeśli będę siedzieć w środku, nikt nie zauważy, że mam kłopoty. I nikt mi nie pomoże - wyjaśnia dziewczynka. Ta odpowiedź na zawsze zmieni życie Billy ‘ego…


Przeprosiny nic nie znaczą, jeżeli nie zamierzasz przestać robić tego, za co przepraszasz. Słowa to za mało. Można mówić je w nieskończoność.”

Przed sięgnięciem po „Nie pozwól mi odejść” nie kojarzyłam nazwiska autorki, dopiero później dowiedziałam się, że to na podstawie jej książki powstał dosyć znany film „Podaj dalej”.

W książce mamy dwójkę głównych bohaterów – Billy'ego i Grace. Billy to trzydziestosiedmioletni mężczyzna chorujący na agorafobię, który nie opuszcza swojego mieszkania. Ma on swoje drobne dziwactwa, które z czasem, pod wpływem małej Grace, udaje mu się przezwyciężyć. Z kolei Grace zawładnęła moim sercem już po przeczytaniu opisu. Mała jak na swój wiek jest bardzo bystra, sprytna, i co niebywałe, odpowiedzialna. W „Nie pozwól mi odejść” pojawiają się także inne postacie ważne dla fabuły. Mamy Rayleen

"- Wolę pamiętać dobre rzeczy, a zapomnieć o reszcie.
  • Tak się nie da – powiedziała Grace.
  • Co się nie da? (...)
  • To tak, jakby ktoś chciał czuć się tylko szczęśliwy, ale nie smutny – wyjaśniła. - To się nie uda. Albo coś czujesz, albo nie. Nie możesz wybierać, co chcesz czuć."
Po przeczytaniu kilku pierwszych stron przepadłam i nie potrafiłam oderwać się od opowieści. Catherine Ryan Hyde ciągnie swoją historię w bardzo ciekawy sposób, a lekki i przyjemny język powodują, że czyta się ją szybko.

Autorka porusza w swojej powieści kilka poważnych problemów, między innymi uzależnienie od narkotyków i opiatów, a także agorafobię, czyli lęk przed wychodzeniem na zewnątrz. Muszę przyznać, że jeszcze nie spotkałam się z tym drugim w książce obyczajowej i było to dla mnie niezwykle przyjemną odmianą. Przez większość powieści zastanawiałam się co jest przyczyną lęków Billy'ego, a gdy doszło do wyjaśnienia, trochę się zawiodłam, ale nie zawsze wszystko jest tak jak chcemy.

Powieść także o tym, że każdy człowiek potrzebuje kogoś bliskiego, na kim mógłby polegać, może to być członek rodziny, przyjaciel, a nawet sąsiad. Nie powinniśmy być obojętni na cierpienia innych. Po tak udanym spotkaniu na pewno sięgnę po inne powieści Catherine Ryan Hyde.

    - (...) Nic nie jest bardziej groźne od słów.
  • To głupie. A broń? Broń może zabić.
  • Tylko ciało – odparł Billy. - Ale nie duszę. Za to słowa mogą zabić duszę.”


Moja ocena: 5/6

Tytuł: Nie pozwól mi odejść
Tytuł oryginalny: Don't Let Me Go
Seria: ---
Autor: Catherine Ryan Hyde
Premiera: 10.09.2014r.
Ilość stron: 344
Wydawca: Wydawnictwo Jaguar
Cena: 37,90 zł

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drogi Czytelniku/Czytelniczko!
Cieszę się, że dotarliście aż tutaj i mam nadzieję, że Wam się podoba :D A skoro już tu zajrzałeś/aś zostaw proszę po sobie ślad w postaci komentarza. Będzie mi bardzo miło przeczytać każdy i postaram się odpowiedzieć na wszystkie. Będą one także świetną zachętą do dalszej pracy :D. A jeśli masz jakieś pytanie - nie bój się go zadać ;)
Grace Holloway