Strony

18 listopada 2015

Alex Scarrow - Gdy zgasną światła

Koniec świata jest bliższy, niż nam się wydaje. Seria dramatycznych wydarzeń na całym świecie powoduje wstrzymanie wydobycia ropy naftowej na skalę globalną. Reperkusje są natychmiastowe i mają rozmiar katastrofalny. Dochodzi do gwałtownego kryzysu ekonomicznego i błyskawicznego rozpadu fundamentów struktur społecznych na całej kuli ziemskiej. Świat, jaki znaliśmy, w ciągu zaledwie kilku dni przestaje istnieć. Andy Sutherland jest inżynierem uwięzionym w Iraku wraz z oddziałem żołnierzy. Usiłuje się stamtąd wydostać i wrócić do Wielkiej Brytanii, w której szaleje chaos. Zdaje sobie sprawę, że jego rodzina stała się celem w grze, o której dotąd nie miał pojęcia. Ma to ścisły związek z pozoru błahym wydarzeniem z przeszłości.

Szczerze muszę przyznać, że bałam się sięgnąć po tę pozycję, a to przez to, że miałam już do czynienia z tym autorem za sprawą serii "Time Riders" i niestety byłam nią bardzo zawiedziona. Jednak opis i moje zamiłowanie do książek postapokaliptycznych przełamały opór i niechęć do tego autora. Czy słusznie?

Nie ma wyraźnego głównego bohatera, gdyż obserwujemy wydarzenia z punktu widzenia całej rodziny – osiemnastoletniej Leony i jej rodziców. Przez cały czas obserwujemy jak się rozwijają pod wpływem sytuacji i do czego są zmuszani, aby ocalić siebie, swoich najbliższych bądź do nich dotrzeć. Są to ciekawi i bardzo realistyczni bohaterowie, z którymi także łatwo się zżyć. Podobało mi się to, że mogliśmy obserwować życie całej rodziny i mieliśmy przez to wgląd na sytuację w różnych miejscach. Pojawiają się także inne postacie, ale już rzadziej, takie jak premier Wielkiej Brytanii czy płatny zabójca.

Alex Scarrow opisuje w swojej książce jak najbardziej realny koniec świata, gdyż naukowcy już teraz przewidują, że ropa niedługo się skończy. Więc pojawia się pytanie, czy czeka nas to samo co bohaterów „Gdy zgasną światła” - chaos i walka o przeżycie? Autor nie boi ukazać się pełnych przemocy i krwi scen. Ukazuje także to co w ludziach najgorsze podczas takich wydarzeń. Oprócz wątku końca świata pojawia się także spisek, który bezpośrednio jest powiązany z nim. Szkoda tylko, że autor nie do końca wyjaśnił przyczyny dlaczego doprowadzono do zagłady świata.

Książkę czytało mi się jednym tchem. Z każdą stroną zastanawiałam się jak potoczą się wydarzenia, czy postacie przeżyją i czasami nużyła mnie przewidywalność, a czasami wręcz przeciwnie i autor potrafił zaskakiwać.

Szkoda, że drugiego tomu nie ma wydanego w Polsce, chociaż i tak nie trzeba go czytać, bo „Gdy zgasną światła” zakończyła się tak, jakby nic dalej nie musiało się wydarzyć, ale ja na pewno po niego sięgnę.

Moja ocena: 5/6

Tytuł: Gdy zgasną światła
Tytuł oryginalny: Last Light
Seria: Last Light #1
Autor: Alex Scarrow
Premiera: 25.02.2010r.
Ilość stron: 512
Wydawca: Wydawnictwo G+J
Cena: 34,90 zł

Gdy zgasną światła | Afterlight

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drogi Czytelniku/Czytelniczko!
Cieszę się, że dotarliście aż tutaj i mam nadzieję, że Wam się podoba :D A skoro już tu zajrzałeś/aś zostaw proszę po sobie ślad w postaci komentarza. Będzie mi bardzo miło przeczytać każdy i postaram się odpowiedzieć na wszystkie. Będą one także świetną zachętą do dalszej pracy :D. A jeśli masz jakieś pytanie - nie bój się go zadać ;)
Grace Holloway