Strony

25 września 2015

Veronica Roth - Cztery

Altruizm (bezinteresowność), Nieustraszoność (odwaga), Erudycja (inteligencja), Prawość (uczciwość), Serdeczność (życzliwość) to pięć frakcji, na które podzielone było społeczeństwo zbudowane na ruinach Chicago.Każdy szesnastolatek przechodził test predyspozycji, a potem musiał wybrać frakcję. Ten, kto nie pasował do żadnej, zostawał uznany za bezfrakcyjnego i wykluczony. Ten, kto łączył cechy charakteru kilku frakcji – jak Tris i Tobias - był niezgodny i musiał być wyeliminowany...Szesnastoletni Tobias, syn przywódcy Altruizmu, dokonał swojego wyboru. Stał się Nieustraszonym o imieniu Cztery, by zacząć wszystko od nowa. I nie pozwolić, by strach zmieniał go w tchórza. Teraz Cztery musi dowieść, że zasłużył na swoje miejsce wśród Nieustraszonych. Jego decyzje zaważą na losach innych nowicjuszy. A odsłonięte tajemnice zagrożą przyszłości - jego i całego społeczeństwa frakcyjnego. Dwa lata później Cztery staje przed następnym trudnym wyborem. Wtedy spotyka Tris, która właśnie porzuciła Altruizm. Z nią droga do naprawienia ich świata może być łatwiejsza. Ale czy z nią Cztery może stać się znów Tobiasem?


Serię „Niezgodna” mam już dawno za sobą, ale z miłą chęcią sięgnęłam po dodatek jaki tworzą opowiadania z punktu widzenia Czterego.

Tobiasa „Czterego” Eatona mieliśmy szansę poznać już w „Niezgodnej”, ale teraz możemy dowiedzieć się o nim troszeczkę więcej. Trzy opowiadania zawarte w książce: „Transfer”, „Nowicjusz” i „Syn” opowiadają wydarzenia jeszcze sprzed poznania Tris – tutaj możemy zobaczyć co skłoniło Tobiasa do przeniesienia się do Nieustraszoności, jego stosunki z ojcem czy początki przyjaźni z innymi ze swoje frakcji. Ostatnia historia, czyli „Zdrajca” rozgrywa się już poznał Tris – tutaj możemy zobaczyć jak zakochuje się w dziewczynie czy tajemnice jakie udało mu się odkryć na temat Erudycji i Nieustraszoności. Dodatkowo na końcu książki mamy możliwość przeczytania jeszcze trzech dodatkowych scen z punktu widzenia Eatona, które skupiają się w głównej mierze na Tris.

W książce zbyt wiele się nie dzieje, akcja nie mknie do przodu. Po prostu obserwujemy życie chłopaka. Z jednej strony można stwierdzić, że „przecież to już było”, ponieważ nie różni się to praktycznie od tego co dostaliśmy w pierwszej części serii, ale z drugiej zostało przedstawione to na tyle ciekawie, że przyjemnie mi się czytało i cieszę się, że miałam szansę poznać Tobiasa trochę lepiej.

Moja ocena: 4/6

Tytuł: Cztery
Tytuł oryginalny: Four: A Divergent Collection
Seria: Niezgodna/Divergent #0.1-0.4
Autor: Veronica Roth
Premiera: 7.10.2014r.
Ilość stron: 304
Wydawca: Wydawnictwo Amber
Cena: 37,80 zł


2 komentarze:

  1. Czytałam Niezgodną, nawet lubię trylogię, ale zbiór opowiadań sobie odpuściłam. Postać Cztery aż tak bardzo mnie nie zainteresowała.

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku/Czytelniczko!
Cieszę się, że dotarliście aż tutaj i mam nadzieję, że Wam się podoba :D A skoro już tu zajrzałeś/aś zostaw proszę po sobie ślad w postaci komentarza. Będzie mi bardzo miło przeczytać każdy i postaram się odpowiedzieć na wszystkie. Będą one także świetną zachętą do dalszej pracy :D. A jeśli masz jakieś pytanie - nie bój się go zadać ;)
Grace Holloway